پنج شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷

 مقابله با آلودگی در بندر چابهار

در راستای حفاظت از محیط زیست دریایی و به منظور رعایت الزامات کنوانسیون­های بین المللی سازمان دریانوردی جهانی (IMO) که جمهوری اسلامی ایران ملحق شده است، از جمله کنوانسیون بین المللی آمادگی، مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی(OPRC,1990)، کلیه بهره برداران از دریا، موظف می­باشند، ضمن انجام اقدامات پیشگیرانه مورد نیاز برای جلوگیری از ریزش نفت، آمادگی لازم برای مقابله با سوانح نفتی را بر اساس دستورالعمل های کنوانسیون بین المللی در خود ایجاد کنند.

مع هذا، در بندر چابهار نیز در راستای حفاظت از محیط زیست دریایی در برابر سوانح آلودگی نفتی و جهت مطابقت با الزامات کنوانسیون OPRCاقدام به تأسیس مرکز مقابله با آلودگی نفتی شده است. این مرکز متشکل از تیم مقابله با آلودگی، تجهیزات به روز و پیشرفته مهار و جمع آوری آلودگی و سالن تخصصی نگهداری تجهیزات مقابله با آلودگی بندر می باشد.

 

تیم مقابله با آلودگی

بندر چابهار دارای یک تیم 8 نفره مقابله با آلودگی نفتی می­باشد. این تیم متشکل از یک نفر فرمانده عملیات، 3 نفر راهبر تجهیزات، یک نفر ارزیاب محیط زیستی و کارشناس حقوقی می­باشد.

 

 تجهیزات مقابله با آلودگی نفتی در بندر چابهار

تجهیزات به روز و پیشرفته ای در سال ... از شرکت دسمی یکی از بهترین شرکتهای تولید کننده تجهیزات و ماشین آلات مقابله با آلودگی خریداری گردید. لیست این تجهیزات به شرح ذیل می باشد:

 

تجهیزات مقابله با آلودگی بندر چابهار

ردیف

نام دستگاه

نوع خدمات

کشور سازنده

مشخصه بارز

تعداد

1

پاورپک

ژنراتور انتقال قدرت

دانمارک

2/5 کیلو وات

2دستگاه

2

پاورپک

ژنراتور انتقال قدرت

دانمارک

25 کیلو وات

1 دستگاه

3

پاورپک

ژنراتور انتقال قدرت

دانمارک

42 کیلو وات

2 دستگاه

4

بوم ساحلی

(Inshore Boom)

مهار محدوده آلوده

دانمارک

200 متری

2 رول

5

بوم ساحلی

(Inshore Boom)

مهار محدوده آلوده

دانمارک

100 متری

1 رول

6

بوم رودخانه ای

(River Boom)

مهار محدوده آلوده

دانمارک

200 متری

1 رول

7

بوم جاذب

(Sorbent Booms)

مهار محدوده آلوده و جذب آلودگی

دانمارک

هر بسته 12 متر

18 بسته

8

ورق جاذب

(Sorbent Sheets)

مهار محدوده آلوده و جذب آلودگی

دانمارک

-

2 بسته

9

پمپ آب روبین

(Robin Pump)

پمپ آب

ژاپن

105DB

1 دستگاه

10

دستگاه شستشوی تجهیزات

(Cleaning & Washing Equipment)

شستشوی تجهیزات با آب شیرین

آلمان

Karcher

HDS1000

8 Bar

1 دستگاه

11

اسکیمر دیسکی

(Dick Skimmer)

جمع آوری و جداسازی مواد نفتی از آب

دانمارک

Up to 45 m3per Hours

1دستگاه

12

اسکیمر برسی

(Brush Skimmer)

جمع آوری و جداسازی مواد نفتی از آب

دانمارک

40 Ton per Hours

1دستگاه

13

اسکیمر چاهکی

(Weir Skimmer)

جمع آوری و جداسازی مواد نفتی از آب

دانمارک

Max perss: 10 Bar

Max recovery rate:

125 m3/1 hur at 1 Bar

1دستگاه

14

تانکر شناور

(Floating Tank)

انبار مواد زاید نفتی طی عملیات

دانمارک

M310، بهمراهدستگیره نگهداری

3عدد

15

دمنده

(Blower)

تامین هوای فشرده جهت اماده سازی بوم ساحلی

انگلستان

OLEO MAC 190

Max perss: 3 bar

به همراه شیلنگ مربوطه

3دستگاه

16

پمپ غلیظ کش

(Oil Transfer Pump)

پمپاژ مواد نفتی

ژاپن

Yanmar

Pump SP: 1500 rpm

ENG SP: 3000 rpm

1دستگاه

17

ژنراتور برق

(AC Diesel Electric Generator)

تولید انرژی الکتریکی

آلمان

HATZ DISELE

200-250 Vتک فاز

200-346 Vسه فاز

1دستگاه

 

 سالن تخصصی نگهداری تجهیزات مقابله با آلودگی نفتی

به منظور تسهیل و تسریع در امر تعمیر و نگهداری تجهیزات تخصصی مقابله با آلودگی نفتی و فراهم کردن زمینه اعزام سریع این تجهیزات به مناطقی که آلودگی احتمالی رخ می دهد، سالن تخصصی تجهیزات مقابله با آلودگی در اداره کل بنادر و دریانوردی استان احداث و تجهیز گردید.

این مرکز تخصصی برای نگهداری، سرویس و انجام تست­های ادواری آماده به کاری تجهیزات تخصصی مقابله با آلودگی مورد استفاده قرار می گیرد. از اینرو، این امکان را فراهم می کند تا بتوان تجهیزات مناسب و کافی منطبق بر نیازها و ریسک­های مرتبط با مناطق تحت پوشش را در یک مرکز تخصصی نگهداری نمود.

 

  این سالن که کاملاً تخصصی و مکانیزه بوده، دارای اتاق­های مخصوص برای نگهداری انواع تجهیزات و مواد مقابله با آلودگی می باشد. افزون بر آن، دارای یک حوضچه مخصوص برای شستشوی تجهیزات و انجام تست شناوری به صورت ادواری می باشد. ساختار سالن به گونه­ای تجهیز شده تا در کنار نگهداری صحیح تجهیزات، با استفاده از یک دستگاه جرثقیل کاملا" اتومات سقفی امکان اعزام سریع تجهیزات برای پاکسازی دریا فراهم باشد.

 

نمای داخلی

نمایی از فضای داخلی سالن تجهیزات جدید

 

 ارتقاء توان عملیاتی تیم مقابله با آلودگی

از دستاوردهای بارز در زمینه مقابله با آلودگی می­توان به ارتقاء توان عملیاتی تیم مقابله با آلودگی نفتی این اداره کل اشاره نمود. این امر مهم، با برنامه­ریزی مدون و تمرینات منظم دوره­ای صورت گرفته و در حال حاضر، کل زمان عملیات بوم اندازی این تیم به کمتر از 30 دقیقه کاهش پیدا کرده است.

بازدید از تجهیزات مقابله با آلودگی به صورت دوره­ای و منظم (دوره­های هفتگی، ماهانه و سه ماهه) و سرویس و رفع عیب مستمر تجهیزات فوق، از جمله عوامل موثر در این مسأله بوده است.

 

بوم اندازی

 

  انجام مانور و تمرینات دوره ای مقابله با آلودگی نفتی

همه ساله با هدف ارزیابی توان عملیاتی واحدهای شناور و پروازی در زمان بحران احتمالی و در محدوده آبهای تحت مدیریت اداره کل بنادر و دریانوردی استان، مانور سالیانه جستجو و نجات دریایی و مقابله با آلودگی دریا برگزار می شود. در کنار این مانور، تمرینات دوره­ای نیز در طول سال، توسط تیم مقابله با آلودگی نفتی انجام می پذیرد. ماحصل این اقدامات، افزایش هماهنگی در زمان عملیات، ارتقاء توان عملیاتی و بهبود سرعت واکنش تیم مربوطه بوده است.

 

اسکیمر

 

مقابله با آلودگی

 


تاریخ بروزرسانی : ۲۰ تیر ۱۳۹۷ ۱۲:۱۵

 الزامات مربوط به مقابله با آلودگی در بنادر

داشتن تیم مقابله با آلودگی 

ﺑﺮای اﺟﺮا و ﻧﻈﺎرت از ﺟﻬﺖ اﻃﻤﻴﻨﺎن ﺑﻪ واﻛﻨﺸﻲ اﻳﻤﻦ، در زﻣﺎن ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﻣﺆﺛﺮ، ﻳﻚ ﺗﻴﻢ ﻛﺎری و ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ای از روشﻫﺎی ﻋﻤﻠﻜﺮدی اﺳﺘﺎﻧﺪارد میباید وضع ﮔﺮدﻧﺪ. ﻓﺮاﻫﻢ ﻛﺮدن آﻧﭽﻪ ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد و داﺷﺘﻦ آمادﮔﻲ ﻛﺎﻓﻲ ﺑﺮای ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ، ﺷﺪت اﺣﺘﻤﺎﻟﻲ ﺳﺎﻧﺤﻪ را ﻛﺎﻫﺶ ﻣﻲدﻫﺪ.

vakanesh

 ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﻦ ﺑﺮای ﻃﺮاﺣﻲ ﺻﺤﻴﺢ ﻳﻚ ﺗﻴﻢ واﻛﻨﺶ اﺿﻄﺮاری ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻮارد زﻳﺮ را در ﻧﻈﺮ ﺑﮕﻴﺮند :

ﺗﺮﺗﻴﺒﺎت ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ- ﺗﻤﺎﻣﻲ وﻇﺎﺋﻒ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖﻫﺎ وﺗﻮاﻧﺎﺋﻲﻫﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ روﺷﻨﻲ ﻣﺸﺨﺺ ﮔﺮدﻧﺪ.

اﻟﺰاﻣﺎت ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰی –ﺑﺎﻳﺪ دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ وﻳﮋه¬ای در موردواکنش به یک سانحه فراهم ﺑﺎﺷﺪ.

ﺑﺮرﺳﻲ و اراﺋﻪ ﮔﺰارش- ﺑﺎﻳﺪ اﻃﻤﻴﻨﺎن ﺣﺎﺻﻞ ﺷﻮد ﻛﻪ ﺳﻮاﻧﺢ ﺑﺼﻮرت ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮرﺳﻲ، ارزﻳﺎﺑﻲ و پیﮔﻴﺮی میﺷﻮﻧﺪ

روﻳﻪﻫﺎی اﺟﺮاﺋﻲ ﻣﺸﺨﺺ- ﺑﺎﻳﺪ ﻳﻚ واﻛﻨﺶ ﻣﻨﻈﻢ در ﺑﺮاﺑﺮ ﺳﺎﻧﺤﻪ ﺗﺪارک دﻳﺪه شود

ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰی ﺑﺮای ﺳﻨﺎرﻳﻮﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ- ﻧﺤﻮه ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ اﻳﻦ ﺳﻨﺎرﻳﻮﻫﺎ در ﺳﻄﻮح و ﻣﺮاﺣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺎﻳﺪ ﺛﺒﺖ شود

آﻣﻮزش و ﺗﻤﺮﻳﻦ- ﭘﺮﺳﻨﻞ واﻛﻨﺶ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ مهارتﻫﺎی ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﺑﺮای اﻧﺠﺎم وﻇﺎﺋﻒ ﺧﻮد آﺷﻨﺎ باشند.

ﺗﺪارﻛﺎت ﻣﺎﻟﻲ و ﺗﻌﻬﺪی – مسئولیت¬ها و تعهدات ﻣﺎﻟﻲ گروه¬های مختلف درگیر باید مشخص ﮔﺮدد.

 

وﻇﺎﻳﻒ ﺗﻴﻢ واﻛﻨﺶ ﺗﻴﻢ واﻛﻨﺶ در ﻣﺮاﺣﻞ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن از ﻧﻈﺮ زﻣﺎﻧﻲ ﻛﺎرﻫﺎی ﻣﺘﻌﺪدی را ﺑﻪ ﻋﻬﺪه دارد. اﻳﻦ ﻛﺎرﻫﺎ را میﺗﻮان در سه اﻟﮕﻮی ﻛﻠﻲ ﺟﺎی داد :

ﭘﻴﺶ ﮔﻴﺮی

آﻣﺎدهﺳﺎزی

ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی

 

ﭘﻴﺶ ﮔﻴﺮی:

ﭘﻴﺶ ﮔﻴﺮی ﺷﺎﻣﻞ ﺳﻨﺠﺶﻫﺎﻳﻲ ﺑﺮای ﻛﺎﻫﺶ اﺣﺘﻤﺎل وﻗﻮع ﻳﻚ ﺳﺎﻧﺤﻪ وﺣﺪاﻗﻞ ﻧﻤﻮدن اﺛﺮ آن درﺻﻮرت وﻗﻮع ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.

آماده سازی:

آﻣﺎده ﺳﺎزی ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺳﻴﺎﺳﺖ، دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﻫﺎ، و ﻣﻘﺮرات و ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﺻﻮرت ﭘﺬﻳﺮد. آﻣﺎدﮔﻲ، ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ واﻛﻨﺶ درﺑﺮاﺑﺮ ﻣﻮارد اﺿﻄﺮاری را اﻓﺰاﻳﺶ ﺧﻮاﻫﺪ داد.اﻳﻦ ﻛﺎر ﻣﺴﺘﻠﺰم ﻳﻚ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ واﻛﻨﺶ اﺿﻄﺮاری است. در ﺿﻤﻦ ﺗﻴﻢ ﺑﺎﻳﺪ اﻃﻤﻴﻨﺎن ﻳﺎﺑﺪ ﻛﻪ ﺗﻤﺎﻣﻲ ﻣﻨﺎﺑﻊ و وﺳﺎﻳﻞ در دﺳﺘﺮس ﺑﻮده واﻳﻨﻜﻪ ﻫﻤﻪ ﭘﺮﺳﻨﻞ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻲ و ﺑﻪ ﻣﻴﺰان ﻛﺎﻓﻲ آﻣﻮزش دﻳﺪه اﻧﺪ

 

امادگی

 

 برنامه ریزی:

ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰی اﻟﺰاﻣﺎت ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰی ﺷﺎﻣﻞ آﻣﺎده ﺳﺎزی ﻃﺮحﻫﺎی ﺧﺎص ﺑﺮای واﻛﻨﺶ در ﺑﺮاﺑﺮ ﻳﻚ ﺳﺎﻧﺤﻪ درﻳﺎﻳﻲ میﺑﺎﺷﺪ . ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی واکنش اﺿﻄﺮاری ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ، ﻣﻠﻲ و ﻧﺎﺣﻴﻪای، باید برای ﺧﻼﺻﻪ سازی وﻇﺎﻳﻒ و ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﻫﻤﻪ ﮔﺮوه¬ها ﺗﻬﻴﻪ گردند. اﻳﻨﻬﺎ میﺑﺎﻳﺪ روشﻫﺎی اﺟﺮاﻳﻲ اﺳﺘﺎﻧﺪارد و ﻓﻬﺮﺳﺘﻲ از ﻣﻨﺎﺑﻊ در دﺳﺘﺮس را ﻓﺮاﻫﻢ نمایند

سیکل زمانی ایجاد آلودگی نفتی

مواد نفتی پس از ورود به دریا تحت تأثیر عوامل مختلف جوی و اقلیمی شرایط زیر را سپری می کند

. • پخش شدن Spreading

• تبخیر Evaporation

• تعلیق Emulsification

• پراکنده شدن Dispersion

• انحلال Solution

• تجزیه میکروبی Biodegradation

واکسیداسیون شیمیایی Photochemical Oxidation

 • ته نشین شدن Sedimentation

 

الودگی

 

روشهای مقابله با آلودگی نفتی

روشهای مقابله با آلودگی های نفتی نیز بر اساس یکی یا چند فرایند طبیعی فوق طراحی و اجرا می گردند برهمین اساس عمده ترین روشهای مقابله با آلودگی نفتی پس از وقوع حادثه را می توان به روشهای زیر تقسیم بندی نمود:

– روشهای فیزیکی و مکانیکی

– روشهای شیمیایی

– روشهای بیولوژیکی

 

وسایل حفاظت مکانیکی:

• Containment Boom

• کمربندهای و یا دیواره های حایل شناوری هستند که از فرار نفت بر سطح آب جلوگیری می کنند.

• بومها به صورت ثابت و قابل حمل وجود داشته و دارای 5 بخش اصلی زیر می باشند:

1- شناور(Float)

2- ارتفاع آزاد (Free Board)                                                                                                                            

3- دنباله(Skirt)

4- قطعه کششی(Tension Member)                                                                                                               

5- وزنه توازن(Ballast)

                                                                                                                                                                             

pthzj

 

اسکیمرها

• جمع کننده های سطحی لکه نفتی(Skimmers) وسایلی هستند که معمولا با کمک بومها برای جمع آوری نفت از سطح آب استفاده می شوند.

• کارایی این وسیله با افزایش ضخامت لایه نفتی افزایش می یابد

• مهمترین انواع آن عبارتند از:

اسکیمر چاهکی (Weir Skimmer): این اسکیمر به نام اسکیمر مانعی نیز خوانده می شود، در این دستگاه نفت و مواد نفتی با کمک نیروی جاذبه جمع آوری می شود و سپس توسط پمپ خارج می شود.

اسکیمر مکنده (Suction Skimmer): این وسیله شامل مکنده ای است که روی سطح نفت قرار می گیرد و نفت توسط یک پمپ دیافراگمی به داخل محفظه مکیده می شود.

  

ل

 

 اسکیمر گریز از مرکز(Vortex Skimmer): این وسیله آب و نفت را در داخل محفظه ای جمع آوری می کند و سپس با استفاده از نیروی گریز از مرکز آب را از پایین و نفت را از بالا به طرف مخزن جمع آوری خارج میکند.

 

ا

ب

 

 

.ئ

 

 

 اسکیمرهای با سطوح متحرک: این اسکیمرها با استفاده از یک سطح متحرک نفت را جذب می کنند. نفت پس از فشرده شدن، در داخل محفظه هایی جمع آوری می شود.

• مهمترین انواع آن عبارتند از:

اسکیمر دیسکی (Disk skimmer) :شامل یکسری دیسکهای عمودی می باشد که در سطح نفت می چرخند و آنرا جمع می کنند. مهمترین مشکل این نوع اسکیمر ها قیمت گران و پیچیدگی و از کار افتادن در اثر گرفتگی می باشد. اسکیمرهای صفحه بزرگ که مجهز به توری آشغالگیر هستند دارای راندمان بالاتری هستند.

 

                                                                                                         

دیسکی

 

 

 اسکیمر برسی (Brush skimmer):  در این نوع اسکیمر، با چرخش یک برس افقی در سطح، نفت به درون مخزن جمع آوری هدایت می گردد. این نوع اسکیمر برای جمع آوری نفت با ویسکوزیته بالا و نفت روی یخ به کار می رود.

 

ئ

 

ئئ
ضض

 

 اسکیمر پاک کننده طنابی (Rope Mop skimmer) :در این نوع از اسکیمرها از یک حلقه جاذب مواد نفتی که بر روی سطح آب شناور است استفاده می کنند. این پاک کننده می تواند از ساحل و یا از داخل شناور بوسیله قرقره کنترل شود. این اسکیمر در مورد نفتهای با ویسکوزیته متوسط کارایی بالایی داشته و می توانند در آبهای کم عمق، پر از آشغال و آب یخ زده و زیر یخ نیز عمل کنند.

 

 

 

صصص

 

 اسکیمرهای نواری (Belt skimmer)

– این اسکیمرها نیز مانند اسکیمرهای طنابی از از یک نوار متحرک استفاده می کنند که ممکن است از مواد جاذب نباشد. برخی از مهمترین انواع آن عبارتند از:

– نوارهای پارویی(Paddle Belt skimmer)

– نوارهای جاذب (Sorbent Belt skimmer)

– نوارهای جاذب بالابرنده (Sorbent Lifting skimmer)

– نوارهای بالا برنده برسی (Brush Lifting skimmer)

– نوارهای مستغرق (Submersion Belt skimmer)

– نوارهای جاذب مستغرق (Sorbent Submersion Belt skimmer)

– اسکیمر با صفحه مستغرق (Submersion plane skimmer) : این اسکیمر دارای یک صفحه ثابت است که در طول لکه نفتی حرکت کرده و آنرا به زیر آب فشار میدهد و سپس آنرا به درون محفظه های جمع آوری هدایت می کند. این روش برای لکه های نفتی با ویسکوزیته کم تا متوسط بهترین عملکرد را دارد

 

شششش

 

 مواد جاذب

استفاده از مواد شناور جاذب، موجب تسریع در انعقاد نفت و سهولت جمع آروی آن می گردد. در این روش ابتدا این مواد بر روی لکه نفتی پخش شده و سپس جمع آوری می گردند و سپس نفت آن جداسازی شده، دوباراستفاده و یا سوزانده و یا دفع می شوند. جذب به عنوان کمک به برداشت دستی لکه های کوچک و سبک بکار می رود که برخورد با آنها با روشهای دیگر مشکل است. ترکیبات و مواد فراوانی برای جمع کردن لکه های نفتی وجود دارند. برخی از مهمترین آنها عبارتند از:شناور کردن جاذبهایی مانند کاه یا خاک اره ،پلاستیک یا مواد پلیمری مانند: کف پلی اورتان ،عوامل ژلاتینی ،امولسیفرها پشم شیشه و ورمیکولیت

 

سلام
تت
88

 

تجزیه زیستی

اجزاء تشکیل دهنده نفت به طور طبیعی با حمله باکتری ، جلبک ، پرتوزا و قارچ های دریایی تخریب می شوند. افزایش تخریب زیستی با استفاده از میکروبهای خاص که با مهندسی ژنتیک انتخاب شده اند پیشنهاد شده است. با این وجود میکروبهایی که هیدروکربن ها را تخریب می کنند به آسانی در هر جایی در طبیعت در دسترس هستند ، به جز در آبهای قطبی که سرعت تجزیه خیلی پائین و متغیر است. مهمترین مشکل در زمینه استفاده از این روش عبارتند از: سرعت تجزیه پایین، احتمال ورود گونه های غیر بومی ا،ثر بر روی زنجیره های غذایی و اکوسیستمهای دریایی

زب


تاریخ بروزرسانی : ۲۰ تیر ۱۳۹۷ ۱۱:۰۹

اهم اقدامات پیشگیری از آلودگی در بندر چابهار

 

-       بازدید زیست محیطی از شناورها و اسکله های بندر

یکی از اقدامات مهم در در زمینه پیشگیری از آلودگی دریاها، بازرسی شناورها جهت اجرای قوانین زیست محیطی می باشد.

در رابطه با شناورهای سنتی نیز این بازرسی به صورت روزانه از موتور لنج­های موجود در بندر صورت می گیرد که هدف از آن ممانعت از تخله آب خن و غیره توسط این شناورها به دریا می باشد. از جمله دیگر اقدامات می توان به بازرسی روزانه از اسکله­های بنادر شهید بهشتی و کلانتری، شناسایی و معرفی شناورهای متخلف و پیگیری قانونی نام برد.

 

-       دریافت مواد زائد و صدور گواهینامه

دریافت مواد زائد نفتی (الزامات ضمیمه 1 مارپل)، صدور گواهینامه دریافت زباله از شناورها از جمله مهمترین برنامه­های برای پیشگیری از آلودگی دریاها می باشند که در این اداره کل انجام می شوند.


دریافت مواد زائد

 -       اشاعه فرهنگ محیط زیست

برای داشتن محیط زیست سالم و به منظور دستیابی به توسعه پایدار، فرهنگ سازی در جامعه یکی از بنیادی ترین و موثرترین راه­هاست. در این میان، در اداره کل بنادر و دریانوردی استان فعالیت­های چشمگیری در زمینه ترویج و اشاعه فرهنگ ایمنی و حفاظت از محیط زیست دریاها انجام شده است. اهم این فعالیت ها شامل موارد ذیل بوده است:

·        تهیه و توزیع بروشور ایمنی و حفاظت دریایی

·         تهیه بنرهایی با پیام های ایمنی و محیط زیست دریایی و نصب در کلیه بنادر تابعه (سواحل شرق و غرب استان)

·        کلاس­های آموزشی

·        برگزاری همایش ایمنی و محیط زیست دریایی

 

-       بر گزاری  همایش­های پاکسازی ساحل

همه ساله با هدف فرهنگ­سازی و حفظ سرمایه­های ملی، پاکیزگی و زیباسازی محیط، با همکاری پرسنل اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و با دعوت از دیگر ارگانهای سطح شهر، محدوده­ای از ساحل دریا (از جمله، ساحل هفت تیر و پلاژ شیلات) از زباله پاکسازی می شود.

 

پاکسازی ساحل

همایش پاکسازی ساحل

 -       قرارداد با یک شرکت چند ملیتی در زمینه دریافت مواد زائد شناورها

با هدف ارتقاء فنی و علمی و همگام بودن با استانداردهای به روز جهانی، دو تفاهم نامه بین این اداره کل و یک شرکت چند ملیتی امضاء شده است. این تفاهم نامه شامل تمام ضمیمه­های کنوانسیون مارپل و مدیریت آب توازن می باشد. علاوه بر سرمایه گذاری در این زمینه، شرکت فوق موظف به تأسیس یک آزمایشگاه زیستی منطبق با کنوانسیون­های بین­المللی در چابهار می باشد. تأمین تجهیزات به روز مقابله با آلودگی از مسئولیت­های دیگر شرکت مذبور می باشد.

 بندر چابهار با تحقق این قرار داد، به عنوان اولین بندر منطبق با مارپل در منطقه رسما معرفی خواهد شد. لازم به ذکر است که فعالیت شرکت فوق کاملاً منطبق بر استانداردهای اتحادیه اروپا بوده که بالاترین استانداردهای زیست محیطی در جهان می باشند.

 

-        معرفی محیط زیست دریایی سواحل استان سیستان و بلوچستان (مکران)

شهرستان چابهار یکی از شهرستانهای جنوبی استان سیستان و بلوچستان است. بندر چابهار در منتهی الیه جنوب شرقی کشور و به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران ، در سواحل دریای عمان و عملاَ در شمال اقیانوس هند درموقعیت جغرافیایی ۶۰ درجه و ۳۷ دقیقه طول شرقی و۲۵ درجه و ۱۷ دقیقه عرض شمالی در فاصله ۷۵۶ کیلومتری جنوب زاهدان و ۲۴۰۶ کیلومتری تهران قرار گرفته است. سواحل چابهار به دلایلی مانند وجود منابع غنی طبیعی و اکوسیستم های خاصی نظیر آبسنگ های مرجانی، اکوسیستم های غنی صخره ای و زیستگاه های لاکپشت های دریایی جز مناطق حساس دریایی به حساب می آیند.

ویژگی­ها منطقه

۱ وسعت خلیج حدود ۳۰۲ کیلو متر مربع

۲ جنس بستر از قسمت سواحل شرق خلیج به طرف سواحل غربی به ترتیب ماسه ای ( شنی ) ، ماسه سیلتی ، سیلت ماسه ای و رس

۳-  جاری بودن رژیم بادهای موسمی شبه قاره هند (مونسون)

۴ مینیمم درجه حرارت تقریبی آب ۸/۱۹ سانتی گراد در دی ماه

۵ ماکزیمم درجه حرارت تقریبی آب ۲۹,۸ سانتی گراد در تیر ماه

۶ مینیمم میزان اکسیژن تقریبی محلول در آب ۷/۴ میلی گرم در لیتر در شهریورماه

۷ ماکزیمم میزان اکسیژن تقریبی محلول در آب ۴/۷ میلی گرم در لیتر در اسفند و اردیبهشت ماه

۸ مینیمم شوری آب در مجاورت بستر ppt ۳۵/۸ در دوره مونسون (تیر ماه )

۹ ماکزیمم شوری آب در مجاورت بستر ppt ۳۹/۲ بعد از مونسون

۱۰ - PH (قلیاییت) بین ۰۸/۸ الی ۴۲/۸

۱۱ جهت جریانهای سطحی دریایی از سمت شرق به غرب

۱۲ زیستگاه موجودات حساس دریایی

۱۳ جهت جریان خلاف عقربه های ساعت

 

-       مناطق حساس و دلایل اهمیت

 

 

ردیف



نام فارسی سایت



نام انگلیسی سایت

اهمیت منطقه

زیست گاه پرندگان آبزی

منطقه تخم ریزی آبزیان

منطقه جنگلی ساحلی

زیستگاه گونه های با ارزش

۱

خور گالک

khor galak

*

*

*

*

۲

خور کلات

khor kalat

*

-

-

-

۳

خور تنگ

khor tang

*

-

-

-

۴

خورگوردیم-راشدی

khor rashedi

*

*

*

*

۵

خور پزم

khor pozm

*

*

*

-

۶

خور کنارک

khor konarak

*

-

-

-

۷

خور تیس

khor tiss

*

-

*

-

۸

خلیج چابهار

chabahar bay

*

-

-

*

۹

سواحل رمین

ramin

-

-

-

*

۱۰

خور و خلیج گواتر

govatr khor and bay

*

*

*

*

۱۱

خور و تالاب با هو

baho wetland khor and bay

*

*

*

*

 

مناطق حساس ساحلی

مناطق حساس سواحل مکران


تاریخ بروزرسانی : ۲۰ تیر ۱۳۹۷ ۱۲:۱۶

ملاحظات قانونی، کنوانسیونی، بازدیدها

منابع آلودگی نفتی در دریا

• مواد نفتی از منابع مختلف وارد دریا می گردد. بیشترین منابع آلودگی چاههای نفت ، دکل ها ، سکوهای بهره برداری نفت می باشد.

• از 6 میلیون تن نفتی که سالانه وارد دریا می شود تنها 000/500 تن مربوط به سوانح دریایی می باشد. منابع هیدروکربنهای نفتی که موجب آلودگی آب دریا می گردند را می توان به صورت زیر دسته بندی نمود :

• عملیات حفاری و استخراج نفت در نزدیکی آبهای ساحلی

• عملیات کشتیها ، شامل شستشو و تمیز کردن کف مخازن ، تخلیه آب توازن، آب خن و روغن سوخته

• حوادث مربوط به نفت کش ها

• پالایشگاههای ساحلی و کارخانه های پتروشیمی

• تخلیه زبانهای شهری و صنعتی در نزدیکی سواحل

• مناطق تفریحی قایقرانی

• چشمه های طبیعی

• رسوبات گرد و غبار

قوانین و بسترهای حقوقی مرتبط با آلودگی فعالیتهای بندری در ایران

تعریف آلودگی

• ماده 9 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوب 28/3/1353 و اصلاحیه 24/8/1384 آلوده ساختن محیط زیست را چنین تعریف کرده است:

منظور از آلوده ساختن محیط زیست عبارتست از پخش و یا آمیختن مواد خارجی به آب یا هوا یا زمین به میزانی که کیفیت فیزیکی یا شیمیایی یا بیولوژیکی آنرا به طوریکه زیان آور به حال انسان یا سایر موجودات زنده و یا گیاهان و یا آثار و ابنیه باشد تغییر دهد. ذکر این نکته ضروری است که تعاریف متعددی برای آلودگی در سطوح مختلف علمی و حقوقی در دنیا وجود دارد ولی باید توجه داشت که درهر کشوری تنها تعاریفی مورد استفاده قرار می گیرد که واجد وجاهت قانونی بوده ضمانت اجرایی و حقوقی داشته باشد از همین رو در این بخش به قانون کشور جمهوری اسلامی ایران در این زمینه اشاره می گردد.

تعاریف مرتبط با آلودگی آب آیین نامه جلوگیری از آلودگی آب مصوب18/2/1373

• آلودگی آب: عبارتست از تغییر در مواد معلق و یا تغییر در درجه حرارت و دیگر خواص فیزیکی و شیمیایی و بیولوژیکی آب در حدی که آنرا برای مصرفی که برای آن مقرر است مضر یا غیر مفید سازد. • مواد آلوده کننده آب: هر نوع مواد و یا عوامل فیزیکی و شیمیایی و بیولوژیکی که باعث آلودگی آب شود یا به آلودگی آن بیافزاید. • فاضلاب: هر نوع ماده مایع زائد حاصل از فعالیتهای صنعتی یا کشاورزی و دامداری یا شهری، بیمارستانی و آزمایشگاهی و خانگی که به آب یا خاک تخلیه گردد.

قانون حفاظت دریا و رودخانه های مرزی ازآلودگی با مواد نفتی مصوب 4/11/1354:

• طبق ماده 1 اصلاحیه این قانون، منظور از دریای سرزمینی به دریای ساحلی موضوع ماده 3 قانون اصلاح قانون تعیین حدود آبهای ساحلی و منطقه نظارت مصوب 22 فروردین 1338 می باشد.

• بر اساس ماده 2 این قانون آلوده کردن رودخانه های مرزی و آبهای داخلی و دریایی سرزمین ایران به نفت یا هر نوع مخلوط نفتی خواه توسط کشتی ها و خواه توسط سکوهای حفاری یا جزایر مصنوعی واقع در خشکی یا دریا ممنوع است و جرایم آن مشخص شده است.

• در این قانون، منظور از آلوده کردن تخلیه یا نشت نفت یا هر گونه مخلوط نفتی در آبهای مشمول این قانون است. نفت اعم است ازنفت خام یا تصفیه شده حوزه به تنهایی و یا بصورت آمیخته با فضولات و رسوبات آنها و مخلوط نفتی هر گونه مخلوطی است که دارای نفت می باشد.

• طبق ماده 13 در صورتیکه در مقررات این قانون موجب توجه هر گونه خسارتی به بندرها و دریابارها یا سایر تاسیسات ساحلی ایران شود و یا خساراتی به آبزیان و منابع طبیعی وارد آورد دادگاه مسئولین را به پرداخت خسارت وارده محکوم خواهد نمود.

• طبق ماده 4 این قانون پس از وقوع هر یک از موارد زیر باید وقایع مشروح بر حسب تاریخ، ساعت، نام بندر یا بن دریا عرض و طول جغرافیایی و دفتر ثبت نفت درج شود.

الف- آبگیری درمخازن به منظورحفظ توازن و همچنین تخلیه آن

ب- شستشوی مخازن نفت

ج- ته نشین شدن آب از نفت در مخازن گنداب و تخلیه آب آن به دریا

د- تخلیه فضولات نفتی از مخازن گنداب و یا از سایر مخازن یا سقفهای دیگر کشتی

ه- فرار نفت بر اثر بروز حادثه، موارد استثنایی و یا اتفاقی دیگر

• طبق موارد 5، 8، 11، 12، 15 و 19 و دیگر مواد این قانون وظایف سازمان بنادر و کشتیرانی، وزارت راه و ترابری، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمانهای مربوط دیگر در این خصوص تهیه شده است.

کنـوانسیون منطقه¬ای کـویت جهـت همکاری دربـاره حمایت و توسعه محیط زیست دریایی و نواحی ساحلی در برابر آلودگی

یک کنوانسیون منطقه¬ای می¬باشد که بین دولت¬های بحرین، جمهوری اسلامی ایران، عراق، کویت، عمان، قطر، عربستان و امارات متحد عربی به امضاء رسیده است. آلودگی محیط زیست دریایی منطقه مشترک بین کشورهای مذکور توسط نفت و یا سایر مواد مضر و یا سمی ناشی از فعالیت-های انسان در خشکی و یا در دریا به¬خصوص از طریق تخلیه بی¬رویه و بدون نظارت این مواد و ایجاد خطر روزافزون برای حیات دریایی و شیلات و سلامت انسان و استفاده¬های تفریحی از سواحل و سایر تسهیلات رفاهی می¬نماید. توسعه باید به¬نحوی صورت گیرد که حتی¬الامکان منابع دریایی و تأسیسات و وسائل رفاهی سواحل حفظ شود و این توسعه به محیط زیست دریایی لطمه وارد نسازد و همچنین سلامت انسان را به خطر نیندازد. در این راستا دولت¬های متعاهد کلیه اقدامات لازم را طبق این کنوانسیون و پروتکل¬های لازم¬ الاجرایی که در آن عضویت دارند برای جلوگیری و یا کاهش آلودگی محیط زیست در منطقه دریایی و مبارزه با آلودگی اتخاذ خواهند نمود. علاوه بر پروتکل همکاری منطقه¬ای جهت مبارزه با آلودگی ناشی از نفت و سایر مواد مضر در موارد اضطراری که همزمان با کنوانسیون جهت امضاء آماده شد، دولت¬ها موظفند در تنظیم و تصویب پروتکل¬های دیگری که متضمن اقدامات و خط¬مشی¬ها و ضوابط مورد توافق برای اجرای کنوانسیون باشد همکاری نمایند.

این کنوانسیون شامل30 ماده و 4 پروتکل می¬باشد که پروتکل¬ها به ترتیب عبارتند از :

• پروتکل همکاری منطقه¬ای برای مبارزه با آلودگی ناشی از نفت و سایر مواد مضر در موارد اضطراری (کویت- 1357)،

• پروتکل راجع¬ به آلودگی دریایی ناشی از اکتشاف و استخراج از فلات قاره (کویت- 1368)،

• پروتکل راجع¬به حمایت محیط زیست دریایی در برابر منابع آلودگی مستقر در خشکی (کویت- 1369)،

• پروتکل کنترل انتقالات برون مرزی مواد زائد خطرناک و دیگر ضایعات در دریا (تهران- 1367)، این کنوانسیون در 24 آوریل 1978 در کویت منعقد شد و در 1 ژوئیه 1979 لازم¬الاجرا گردید و محل دبیرخانه آن به¬صورت سازمان منطقه¬ای حمایت محیط زیست دریایی (راپمی)-کویت می¬باشد و مرجع نگهدارنده اسناد، دولت کویت می¬باشد. در ایران در سال 1358 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و مرجع ملی کنوانسیون و پروتکل¬های مربوط در ایران سازمان حفاظت محیط زیست می¬باشد.

کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتیها مارپلـ 78ـ 1973 (1351 ه . ش)

هدف این کنوانسیون جلوگیری از آلودگی عمدی محیط زیست دریایی و بر طرف سازی کامل آلودگی محیط زیست دریایی ناشی از نفت و دیگر مواد مضر و به حداقل رساندن اتفاقی این مواد است . کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتیها در سال 1973 با برگزاری کنفرانس بین المللی آلودگی دریا توسط IMO از 8 اکتبر تا 2 نوامبر 1973 به تصویب رسید. این کنوانسیون متعاقباً توسط پروتکل 1978 که متن آن با برگزاری کنفرانس بین المللی ایمنی تانکرها و جلوگیری از آلودگی کنفرانس (TSPP) که توسط IMO از تاریخ 6 تا 17 فوریه 1978 ترتیب یافته بود به تصویب رسیده و اصلاح گردید. کنوانسیون اصلاح شده توسط پروتکل تحت عنوان کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتیها ، اصلاح شده توسط پروتکل 1978 بطور اختصار مارپل 78/73 شناخته میشود. مقرراتی که در برگیرنده منابع متعدد آلودگی ناشی از کشتی میباشند در 6 ضمیمه و حدود 24 اصلاحیه آمده است. کمیته حفاظت محیط زیست دریایی (MEPC) در آغاز کار خود در سال 1974 به دلیل نیاز تعدادی از مفاد به توضیح و بروز اشکال در اجرای آن در سال 1974 به بررسی تعدادی از مفاد مارپل 78/73 پرداخته است. به منظور رفع این ابهامات و مشکلات به شکل واحد، کمیته موافقت نمود که مناسب است تا تفسیری یکسان و معتبر در بعضی موارد بصورت اصلاحیه هایی نسبت به متن کنوانسیون تهیه گردد.

معرفی ضمیمه های کنوانسیون مارپل :

ضمیمه I : مقررات برای جلوگیری از آلودگی ناشی از نفت (Regulations for the Prevention of Pollution by Oil )

ضمیمه II : مقررات برای کنترل آلودگی توسط موتد مایع سمی بصورت فله ( Regulations for the Control of Pollution by Noxious Liquid Substances in Bulk )

ضمیمه III : مقررات برتی جلوگیری از آلودگی توسط مواد مضر بسته بندی شده ( Prevention of Pollution by Harmful Substances Carried by Sea in Packaged )

ضمیمه IV : مقررات برای جلوگیری از آلودگی توسط فاضلاب کشتیها (Prevention of Pollution by Sewage from Ships )

ضمیمه V : مقررات برای جلوگیری از آلودگی توسط زباله کشتیها ( Prevention of Pollution by Garbage from Ships )

ضمیمه VI : مقررات برای جلوگیری از آلودگی هوا ناشی از کشتیها ( Prevention of Air Pollution from Ships (entry into force 19 May 2005) )

تحول در قوانین مارپل:

• اجرا مقررات مواد 14 و 18 بند VI مارپل از تاریخ 19 می 2005 برای کلیه شناورهای بالای 400GT الزامی گردید .

• بر اساس ماده 14 میزان گوگرد نبایستی از میزان 5/4 درصد در سوخت کشتی ها تجاوز نماید در این ماده شناورها ملزم به رعایت الزامات مربوط به کاهش Sox ها می باشند.

• همچنین ماده 18 این قانون درخصوص کیفیت سوخت و روشهای نمونه برداری از آن مطالبی را بیان نموده است.

• میزان 5/1 درصد سولفور در تمامی کشتیهای دریای بالتیک از می سال 2006 مورد استفاده قرار می گیرد و تا به حال فقط قبرس، دانمارک، آلمان، یونان، سوئد و بریتانیای این امر را تایید کردند.

• بر اساس تصمیمات متخذه در اجلاس پنجاه و ششم کمیته حفاظت محیط زیست دریایی سازمان بینالمللی دریانوردی که از تاریخ 18 تا ۲۲ ‬تیرماه در شهر لندن برگزار گردید، منطقه خلیج فارس و دریای عمان به عنوان محدوده ویژه ‬تحت مقررات کنوانسیون ممانعت از آلودگی دریایی MARPOL 73/78 ‬برای حفظ محیط زیست این منطقه قرار گرفتند ‬‬‬‬‬‬‬‬.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

• پس از گذشت ۳۴‬ سال از تصویب کنوانسیون مارپل منطقه خلیج فارس و عمان در کنار مناطق مخصوص و محدود دیگر نقاط جهان مورد شناسایی قرار گرفته ، اما برای اجرای مقررات ویژه این مناطق و اعطای وضعیت و حالت، SPECIAL AREA ( SA ) ‬ دولتهای حاشیه آن باید خود را با مقررات آمده در ضمایم یک و پنج کنوانسیون مورد نظر منطبق میساختند‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

• با فراهم گردیدن شرایط لازم در این کنوانسیون، دولتهای منطقه متشکل از ایران، قطر، بحرین، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و کویت مشترکا طی سند شماره 2/8/56 MEPC ‬از کمیته اصلی IMO موسوم به MEPC که ‬مسئول رسیدگی به درخواستها می¬باشد خواستار اعطای وضعیت، SA شد.

• در کنوانسیون بین المللی ممانعت از آلودگی ناشی از کشتیها 78- ‬ MARPOL73‬دو معیار عمده برای این منظور عبارت است از: ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

• تصویب کنوانسیون مارپل توسط دولت کشورهای حاشیه خلیج فارس

• فراهم نمودن تسهیلات دریافت مواد زاید، پسماندههای نفتی مخلوط با آب، ضایعات و فضولات کشتی در بنادر منطقه.


تاریخ بروزرسانی : ۲۰ تیر ۱۳۹۷ ۱۱:۲۲